Co to jest ropień zęba?

Ropień zęba to przeważnie bolesne schorzenie jamy ustnej powstające w wyniku zmian w miazdze zęba lub kieszonce zęba, gdy ząb jest martwy lub niszczeje.

Ropnie dziąsła mogą tworzyć się w miejscu między dziąsłem a zębem kiedy pozostałości jedzenia nie zostaną usunięte z kieszonki dziąsłowej lub w okolicy wierzchołka zęba – kiedy stan zapalny miazgi zębowej przenosi się na kość w okolicy wierzchołka zęba. Może powstawać również w przypadku chorób przyzębia kiedy bakterie zagnieździły się już pod dziąsłem oraz w kości i kieszonka dziąsłowa się wtedy pogłębia. Ropień tworzy się wokół ogniska zakażenia jako bariera nie pozwalająca na rozprzestrzenianie się zakażenia.

Najbardziej charakterystycznym objawem ropnia zębowego jest samoistny ból często określany przez pacjentów jako pulsujący, czasem dający wrażenie promieniowania na zęby sąsiednie. Ból jest bardziej odczuwalny wieczorami lub w nocy, nasilać się może do tego stopnia, że pacjent nie może zasnąć ponieważ pozycja leżąca wzmaga bolesność. Poza tym ból narasta kiedy jest ciepło lub gorąco. Częstym objawem ropnia zęba jest opuchlizna oraz zaczerwienienie wewnętrznej strony policzka sąsiadującej z zainfekowanym zębem.

Aby uniknąć zakażenia trwającego miesiącami należy rozpocząć leczenie w naszym gabinecie jak najwcześniej. Ostatnimi czasy bardzo często diagnozujemy pacjentów w ropniem zęba czy dziąsła. W takiej sytuacji nie należy pozostawiać objawów ropnia bez odpowiedniego leczenia ponieważ konsekwencje zakażenia mogą być bardzo bolesne oraz może ono uszkodzić zęby sąsiednie i otaczającą go kość.

Różne formy ropnia zęba

Ropień zęba może przybierać różne formy:

• ropień okołowierzchołkowy to pierwsza faza rozpoczynającego się stanu zapalnego, objawiający się silnym tętniącym bólem, nasilający się, silnie reagując na spożywanie czegoś zimnego lub gorącego, występuję również uczucie pulsowania,
  • ropień podkostnowy to kolejna faza zapalenia, kiedy wysięk ropny przedostaje się przez tkankę kostną do ozębnej, ból w tym stadium jest bardzo silny, poprzez promieniowanie może być odczuwalny również przy innych zębach. Ropień ten może objawiać się również podwyższoną temperaturą,
  • ropień podśluzówkowy – na tym etapie bolesność nie jest już tak odczuwalna jak w poprzednich fazach, wysięk ropny przebija się przez okostną w postaci przetoki, a w rezultacie przez błonę śluzową wypływa cała treść ropna , cały czas odczuwalna może być gorączka, oraz ogólne osłabienie, może pojawić się również nieprzyjemny zapach i posmak.

Pacjenci, którzy zgłaszają się do Drebot Dental z podejrzeniem ropnia czy zęba zatrzymanego mają dużą szansę na zatrzymanie choroby i wyleczenie, a przez to uniknięcie uciążliwego leczenia i towarzyszącego uporczywego bólu.

Jak wygląda zabieg?

W pierwszej kolejności przystępujemy do oczyszczenia miejsca w okolicy ropnia, a jeśli jest taka konieczność to wykonujemy drenaż aby zebrany płyn powodujący bolesny ucisk mógł się wydostać. Zazwyczaj oczyszczamy miejsce w którym usuwamy ząb. Kolejnym etapem jest leczenie zakażenia. Zazwyczaj pacjentom naszego gabinetu podawane są antybiotyki i środki przeciwbólowe.

Aby zapobiec powstawaniu ropni około wierzchołkowych zalecamy naszym pacjentom higienę jamy ustnej, nitkowanie zębów oraz regularne wizyty kontrolne w naszym gabinecie.