Co to są zęby zatrzymane?

Przyczyną pojawiania się zębów zatrzymanych może być genetyka, niewłaściwe lub zbyt ciasne ustawienie zębów. Jedną z przyczyn może być też zbyt późna utrata zębów mlecznych. Zatrzymanie zęba czasem objawia się bólem, ponieważ zęby które się zatrzymały wykształciły się w pełni w tkance kostnej zarówno w szczęce jak i w żuchwie. Jednym z objawów oprócz bólu może być także opuchlizna, szczękościsk oraz zapalenie dziąseł, jak również dyskomfort wywołany przez wcześniej wymienione symptomy.

Zabieg usuwania zęba zatrzymanego

Zęby zatrzymane usuwa się operacyjnie i jest to zabieg bardziej skomplikowany niż zwykłe usuwanie zęba czyli ekstrakcja. Zębami zatrzymanymi najczęściej są: ósemki – tzw. zęby mądrości, górne trójki i jedynki oraz dolne zęby przedtrzonowe, chociaż zdarzają się różne kombinacje zębów zatrzymanych.

Ósemki – potocznie nazywane zębami mądrości czasem sprawiają sporo komplikacji ze względu na ich położenie w żuchwie lub szczęce. Nie stanowi to jednak żadnego problemu, bo w Drebot Dental usuwamy zatrzymane ósemki bardzo sprawnie minimalizując wszelkie skutki uboczne. Dysponujemy również specjalistycznym sprzętem diagnostycznym na miejscu, co jest to sporym ułatwieniem dla naszych pacjentów, bo nie muszą w zasadzie opuszczać kliniki, żeby dowiedzieć się co ich czeka. Poza tym nieustannie diagnozujemy również pacjentów innych gabinetów.

Zatrzymane zęby przyczyniają się do nieprawidłowego funkcjonowania jamy ustnej, a w skutek ich niewłaściwego ułożenia mogą powodować wady zgryzu.

Usunięcie zęba zatrzymanego w naszym gabinecie jest wykonywane przez wykwalifikowany personel i przez specjalistów z zakresu chirurgii twarzowo-szczękowej. Zabieg w Drebot Dental wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, a w razie konieczności również w znieczuleniu ogólnym, przy zachowaniu pełnej sterylności oraz wszystkich środków bezpieczeństwa aby zminimalizować ewentualne powikłania, które mogłyby się pojawić.

Po zabiegu

Po zabiegu w miejscu gdzie znajdował się ząb zatrzymany lub ósemka – zakładane są szwy oraz opatrunek. Jako opatrunek często stosujemy fibrynę bogato płytkową tzw PRF jeśli w tym miejscu planujemy implant. Po usunięciu zębów – każdy Pacjent powinien przyjmować leki zapisane przez chirurga stomatologicznego, są to między innymi antybiotyki i leki przeciwbólowe. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia opuchlizny zaleca się stosowanie kompresów chłodzących oraz płukanie jamy ustnej roztworami (płukankami) z chlorhexydyną które zapobiegają zapaleniom i jednocześnie ułatwiają gojenie się rany.